Stadig flere finner ut at det er mulig å oppgradere butikken sin uten at det koster all verden. Med fantasi, kreativitet, nye stativer, disker og bord samt enkle endring av lokalene er grep som gjør at butikken fremstår som ny og spennende for kundene, sier Magne Bakken i Bjørn Haug AS.
Av Ove Hansrud
Det siste året har vært travelt for Bakken. Både med oppdrag med oppgraderinger og fornyelser i mindre skala, men også som totalleverandør ved bygging av nye butikker og utvidelser i alle kategorier; både dame-, herre-, barne- og undertøybutikker. Det er tydelig at driverne i tekstilbransjen er opptatt av å fornye seg, og optimismen blomstrer selv i usikre tider. Men alle er naturlig opptatt av å finne den riktige balansen mellom å få butikken til å se best mulig ut, og samtidig holde kostnadene nede, sier han.
Det er gøy å synliggjøre kreativiteten som mange butikkeiere sitter inne med, med litt veiledning på tekniske løsninger og fargevalg har vi fått til mange fine og funksjonelle butikker. Tidligere var vi mest kjent for å levere hengere, byster og stativer. Vi leverte den første komplette butikken med innredning lys og alt tilbehør i 2014, nå har vi muligheter til å veilede vår kunder med valg av alt fra hengere, mannekenger til innredning og lys.
Både 2021 og 2022 har vært travle år for Bakken og hans medarbeidere. – Mange benyttet anledningen til å fornye seg mens butikken var koronastengt, men vi har også hatt svært mange oppdrag i tiden etterpå, sier han.
Mikser rimelig og eksklusivt
Han har merket seg en tydelig trend i markedet: Retailerne er kostnadsbevisste, og for holde oppgraderingsbudsjettet på et rimelig nivå mikser de gjerne eksklusive elementer med rimeligere løsninger, for eksempel en rimelig vegginnredning som skinner eller sporpaneler og noe mere eksklusive møbler/innredning på gulvet som disker, bord og podier. Med kreativitet og riktig bruk av farger og finisher blir resultatet gjerne både delikat og innbydende, sier han og viser til løsningene i en av butikkene han har bygd og siden hatt ansvaret for utvidelsen av, Bjørvika undertøy. Her er det brukt hyller i heltre, kombinert med sporpanel med vegger i med duse, behagelige fargetoner i rosa og grønt. Resultatet er et behagelig og hyggelig miljø, samtidig som det er funksjonelt og fremhever produktene på en god måte.
Nytt showrom
Bjørn Haug AS har samarbeidet med emballasjeleverandøren Ludvigsen AS om felles showrom i Norwegian Fashion Center. Dette samarbeidet videreføres de neste tre årene, nå i nytt showrom i 5. etasje, i lokalene etter Allsize.
Kilde: Tekstilforum