Valg av innredning og materialer skal formidle følelser og skape spenning og opplevelser, men samtidig være funksjonelt. Trendene spriker, fra naturalistisk til futuristisk. Individualitet – finne sin egen stil og profil er viktig. Bærekraft og miljø blir stadig viktigere Dette er stikkord for de viktigste trendene i butikkinnredning og inventar ut fra det om ble vist på Euroshop i Düsseldorf i februar. Kampen mot netthandelen spisser seg til, og det blir stadig viktigere å finne løsninger, innredning, møbler og materialvalg som overrasker kundene og gir dem en opplevelse som gjør at de gleder seg til å komme tilbake til den fysiske butikken, ikke bare sitte hjemme og bestille varer på nett. Derfor er det viktig å skape den spesielle atmosfæren i et samspill av kreativitet, smarte og funksjonelle løsninger og overraskende opplevelser. Enten det er metall, kryssfiner laget av banantrær eller nordiske materialer, fotoluminescerende granulater eller bøyelig finer. Tilgangen på nye og fleksible materialer som kan brukes hver for seg eller i alle tenkelige kombinasjoner synes nesten uendelige.
Ekte materialer
De ekte, naturlige materialene står sterkt. Rustikt tre, stein og betong, gjerne med sterke kontraster i form av glattpolerte, lakkerte flater, fargerike printmotiver og varme farger. Å blande ulike materialer og stiler er lov. I høyeste grad. – Materialene skal være ekstraordinære, trendy, slitesterke, multifunksjonelle og kreve lite vedlikehold, sier Nina Freund i det østeriske selskapet Freund – Materiale für Ideen, som skapte oppmerksomhet med sin Wonderwall på forrige Euroshop. Innendørs Greening har vokst voldsom i tiden etterpå, og Freund tilbyr en rekke naturlige materialer, som vegger av mose, lær eller kork. Natur, miljø og bærekraftige, gjenvinnbare materialer blir stadig viktigere, slås det fast av en rekke utstillere på Euroshop. Basert på en analyse fra selskapet Raumprobe er det laget en ti på topp-liste av de mest etterspurte materialtypene: Det er tre ( 20%), plast (19%), tekstiler (12%), belegg og metall ( 11% hver), glass ( 8% ), betong (6 %), stein ( 5%), keramikk ( 3 % ), sandwich- strukturer og papir ( 2% hver).
Fire store trender i Europa
Teppeleverandøren Antron gjennomfører jevnlig trendstudier for gulvbelegg og møbler. De har identifisert fire store trendene i Europa for 2014/15: ”Natural Minimalisme” som består av naturmaterialer, klare og rene former, fine strukturer og overflater, myke pulverfarger og en blå fargepalett basert på indigo. «Global Patchwork ” beskriver en fusjon av forskjellige kulturelle påvirkningerinkludert etniske, indianske og afrikanske stiler, den moderne tolkning av tradisjonen, blandingen av mønstre, materialer, håndverk og industriell produksjon samt fargerike, skinnende nyanser. ” Sense of Touch ” inkluderer 3D – effekter, optiske illusjoner, flerlags og generelt mangfoldige strukturer, materialer med topper og daler, samt geometriske mønstre og former. De dominerende fargene her er svart, grått og hvitt. Innslag av neon skaper kontraster. ”Recreate Century” med historiske elementer. Antiques er sentral, med en overflod av prangende mønstre, høyglans, metallic overflater og sølv, gull og kobber fargetoner. Og det viktigste: Det er absolutt ingen ting i veien for å kombinere en eller flere av trendene. – Ved å kombinere utprøvde materialer med innovasjoner får vi fantastiske kontraster og illustrerer samfunnets mangeartet natur. Våre naturlige materialer fungerer fint sammen med for eksempel betong og glass. Det er en ny trend å leke med kontraster og tillate kombinasjoner av motstridende stilarter, påpeker Nina Freund.